Om terug te keren; overzicht reisverslagen

Reisverslag van onze visvakantie naar Noord Noorwegen.

Exacte vislocatie; Lofoten (eilandengroep)

Plaats op de Lofoten; Kabelvag (westkant lofoten).

Reizigers; Bert, Jan, Ralph, Theo

Dag 1.

Na de nodige voorbereiding zijn we dan klaar voor de vistrip waar we al lang naar hebben uitgezien; op visvakantie naar de Lofoten.

Enkele van ons zijn al eerder in Noorwegen geweest. Toen gingen we naar zuidelijker delen in Noorwegen zoals de omgeving van Kristiansund en Bergen.

We wilden graag eens wat spectaculairders. Waar moeten we dan zijn… dat was natuurlijk de grote vraag.

Doordat een van de reizigers (jan) oprichter en beheerder van vakantienaarnoorwegen.nl en zeevisseninnoorwegen.nl is hadden we een schat aan informatie tot onze beschikking.

Iedere keer weer springt de Lofoten er als superoord uit. Het schijnt er buitengewoon mooi te zijn en de vispopulatie moet er, volgens de verhalen, indrukwekkend zijn. Met name Kabeljauw en koolvis schijnt er volop voor te komen.

M’n broer en ik konden echter niet samen gaan. Dat zou te duur worden. Dit soort vakantie kosten namelijk best wel heel veel geld. Op zich niet erg wanneer je deze kosten kunt delen.

Gelukkig heeft mn broer 2 vrienden die al wel eens op zee hebben gevist (en nu nog veel op het zoete water). Deze twee sportvissers zagen het wel zitten om eens iets geks te doen.

Na een eerste vergadering hebben we toen besloten met zn vieren naar de Lofoten af te reizen.

Geplande datum; laatste week van mei 2009.

Na veel regelen (tickets / geschikt materiaal enz enz) is de dag daar;

Donderdag 21 mei 2009.

Dit is de dag van vertrek.

We kiezen voor vliegen ipv het eerdere plan om met de auto te gaan.

Waarom vliegen in plaats van de auto;

Vliegen is sneller, comfortabeler en geeft meer zekerheid.

Voordelen van het reizen met de eigen auto tov vliegen;

Meer vrijheid, mogelijkheid tot veel eten/drinken zelf meenemen, eigen vismateriaal meenemen en natuurlijk ingevroren visfilet mee terug nemen.

Met de auto ben je echter erg lang bezig. Het is vanuit Utrecht ongeveer 3000 kilometer naar Kabelvag op de Lofoten. Dat lijkt nog mee te vallen. Het valt echter reuze tegen om deze afstand te rijden omdat er een aantal factoren zijn waardoor je veel langer onderweg bent dan bv in Nederland.

1. de gemiddelde snelheid in Noorwegen ligt veel lager. Je kunt wel via Zweden naar Noorwegen wat de gemiddelde snelheid weer wat kan opdrijven.

2. je moet gebruik maken van veerdiensten

3. je moet vervangend vervoer hebben wanneer je auto kapot gaat

4. in ons geval zouden we een busje moeten huren

5. je hebt meer overnachtingen dan wanneer je het vliegtuig pakt

Al met al was het een en ander overwegen. Wij kozen voor het vliegtuig omdat dit gewoon veel snellen en comfortabeler is. Wel iets duurder.

Vandaag vertrekken we dus om 12.30 vanaf Schiphol naar Oslo. Het is ongeveer 2 uur vliegen naar Oslo. Jammer genoeg geen eigen hengel mee omdat huren nog een stuk goedkoper is dan de transportkosten van je eigen hengel.

Foto; we vliegen met een KLM cityhopper naar Oslo

Reis liep erg lekker. Vlakbij Oslo Airport (vliegveld gardermoen) ligt het mooie Radisson SAS hotel. Dit is niet het goedkoopste hotel maar wel het meest aantrekkelijke (hoe kan het ook anders.

Je komt natuurlijk aan met bagage. Deze bagage wil je snel kwijt. Wij kozen dus voor dit hotel. Het ligt op loopafstand (3 minuten) vanaf het vliegveld. Ga je met al je bagage de stad in dan kom je na wat zoeken zo’n 2 tientjes goedkoper uit. Dat was ons de moeite niet waard.

Komt nog bij dat het ontbijt in dit hotel echt een compliment verdient. Veel keus en een goede kwaliteit!

In de ochtend ben je in 3 minuten weer bij de check-in.

We zijn vandaag overigens nog naar Oslo geweest. Dit kost wel een flink beetje extra. Met de airport-express train ben je snel in Oslo Centrum. U moet namelijk weten dat de luchthaven van Oslo circa 50 kilometer van Oslo centrum ligt.

Een treinticket kost ongeveer 40 euro retour (320 kronen). Niet voor niks dus. Oslo was leuk om een keer te zien maar de stad is niet buitengewoon mooi te noemen.

Dag 2 / vrijdag 22 mei | vliegen van Oslo naar Bodo | eerste avond zeevissen

Vandaag vliegen we van Oslo naar Bodo. Bodo ligt in noordelijk Noorwegen.

Onze vislocatie; de lofoten, is niet ver van Bodo.

Bodo ligt op het vasteland van Noorwegen. Vanaf Bodo vliegen we een stuk over de zee. Schuin tegenover Bodo liggen de Lofoten.

We moeten al vroeg opstaan omdat we om half zeven moeten inchecken op Oslo Airport. Nu zijn we heel blij dat we voor het Radisson SAS hotel omdat we in enkele minuten op de luchthaven staan.

Alles verloopt probleemloos en in korte tijd staan we in de vertrekhal. We vliegen met een vliegtuig van de SAS verder naar Bodo.

De vliegreis is niet heel lang. In ongeveer 1,5 uur landen we op de luchthaven van Bodo. Deze luchthaven is zeer klein in vergelijking met de luchthaven van Oslo.

Vanuit Bodo moeten we nog een uurtje vliegen naar Svolvaer op de Lofoten. Op Bodo hoeven we maar 20 minuten te wachten.

We vliegen het laatste stukje met een propellorvliegtuig van Wideroe. Ongeveer een uur. We hebben vanuit dit vliegtuig schitterende uitzichten op de Lofoten. Door het heldere water kunnen we zelfs de zandbodems bij de kust zien.

Alle bergen zijn nog bedekt met sneeuw. De temperatuur valt ons niet tegen; circa 8 graden.

Het vliegtuig land eerst op vliegveld Leknes. Vervolgens op vlieveld Helle / Svolvaer. Hier gaan wij er uit.

Er staat al iemand op ons te wachten om ons naar Lofoten Rorbuferie (onze vislocatie) te brengen.

De rit kost slechts 15 minuten.

Het huis is ruim maar best wel Spartaans. Verwacht hier geen luxe. De boot is daarentegen subliem. Een ruime Arvor van bijna 7 meter met een krachtige inboard diesel.

De Arvor is voorzien van een prachtige visvinden en kaartplotter in 1.

We gaan er dezelfde avond meteen op uit. Op ongeveer 10 mijl varen gooien we de hengels uit.

Na vijf minuten heeft Ralph de eerste koolvis binnen.

De rest van de vissen lieten iets langer op zicht wachten. Maar aan het einde van deze avond hadden we toch een leuke eerste vangst;

1 gul, 1 kabeljauw, 2 lommen en enkele koolvissen. We voeren zeer tevreden naar de haven.

Deze vislocatie is perfect ingericht op de sportvisser. Eerst varen we naar een steiger waar we onze vis kunnen lossen. Vervolgens leggen we de boot aan.

De steiger waar we de vis lossen zit vast aan de schoonmaak-ruimte. Hier staan vriezers waar we de schoongemaakte vis kunnen invriezen.

We hebben dezelfde avond nog kibbeling gemaakt.

Om een uur of 2 in de nacht gaan we slapen. Het is wonderbaarlijk dat het helder licht is. De zon gaat hier de komende maanden niet meer onder.

Dag 3 zaterdag

Omstreeks het middaguur boodschappen gedaan. Het leven hier in Noorwegen is vrij duur. Vlees en aardappelen zijn echt veel duurder dan in Nederland. Genotsmiddelen zoals bier en sigaretten zijn heel duur door de hoge tax.

Sterke drank is alleen in staatswinkels te koop.

We varen om 23.00 de haven uit om het een nacht te gaan proberen.

Op ongeveer 15 mijl gaan we vissen. Diepte is ongeveer 80 meter. We hebben vrijwel direct beet.

De visserij is goed maar nog niet spectaculair. We zijn eigenlijk de hele nacht druk bezig. Maar de maten vallen ons nog tegen. Deze nacht veel lom gevangen. Maar ook een mooie koolvis en enkele mooie lengen.

Om 6.oo in de ochtend varen we terug naar de haven. We zijn tevreden maar kijken natuurlijk uit naar het echt grote ‘wild’

Dag 4 zondag

Omstreeks het middaguur worden we wakker.

Het is vandaag schitterend weer! Een strak blauwe lucht en een felle zon. Vandaag de brandstoftank weer gevuld. De boot is zuiniger dan we hadden verwacht. Er zit een 100 pk volkswagen diesel in. Deze is dus best wel heel zuinig. Beter dan een buitenboordmotor. Die kan de kosten van dit soort vakanties flink opvoeren.

Ik heb andere jaren heel goed gevangen met een hafviskeboom. Dit is in feite gewoon een afhouder zoals we die in Nederland kennen. Maar dan veel zwaarder uitgevoerd (Dik RVS)

Ik heb de visgids hier gevraagd om zo’n Hafviskeboom. Gelukkig heeft hij er nog een aantal hangen.

Vandaag ga ik dus deze Grote afhouder inzetten. De visgids heeft ons tevens een aantal interessante nieuwe stekken aangewezen op de kaart.

We gaan om circa 18.00 weg.

Het is wederom heel mooi weer. Om ongeveer 19.00 op de visstek aangekomen. De eerste 15 minuten geen aanbeten. Dan komen er echter flinke klappen op 2 van onze hengels.

Het blijken lommen te zijn. We vangen deze avond veel lommen. Te veel naar ons zin. We zouden natuurlijk liever kabeljauwen en koolvissen zien.

Na wat zoeken vinden we op de sonar een heel bijzondere plek. Er ligt een soort rots onder water. Rondom deze kleine rots is het circa 80 meter diep. Boven de rots 30 meter!

We stoppen direct en laten direct de pilkers naar de bodem zakken. Na enkele minuten krijgt Theo een enorme aanbeet. Na een behoorlijke strijd verschijnt er een schitterende kabeljauw aan de oppervlakte. Ze zitten er toch!

Tijdens het vissen komt er een schip van de Hurtigruten langs. We liggen hier vlak langs de vaste route van deze cruiseschepen. Deze schepen vervoeren toeristen vanuit Bergen (zuid Noorwegen) naar het uiterste noorden (noordkaap).

Even later is het weer raak. Weer een stevige aanbeet. Ons vermoeden blijkt waar te zijn. We hebben weer een kabeljauw aan de lijn;

Om ongeveer 3.00 in de nacht varen we weer naar de haven. Veel lom gevangen en 2 mooie kabeljauwen.

Dag 5 | slecht weer

We hebben vandaag niet kunnen vissen. Het weer was te onstuimig; ongeveer windkracht 5 met golven van circa 2 meter.

Vandaag de omgeving van kabelvag bekeken. Ook hebben we nog een kampvuur gemaakt zodat we nog een tijd buiten konden zitten.

We hebben wel geprobeerd de zee op te gaan. We waren echter snel weer in de haven terug

We hopen op mooi weer…

Dag 6 | bezoek svolvaer | onverwacht vissucces

Het is aan het begin van deze dag nog steeds onstuimig. We besluiten

Het stadje Svolvaer te bezoeken. Dit is ongeveer 15 minuten rijden vanaf Kabelvag.

De weersverwachting is zeer onstuimig weer en hoge golven. We zijn zeer teleurgesteld…

Maar om circa 20.00 valt de wind plotseling helemaal weg. Tot onze verbazing is er weer een prachtige rustige zee te zien. We zijn om 10.00 direct weggegaan (om 23.00 kwam de vloed er in).

De storm heeft blijkbaar vis gebracht want we vangen veel vis deze avond. We varen naar een nieuwe stek. Het eiland Skrova. Dit ligt op ongeveer 20 minuten varen (10 kilometer).

Zodra ik mn shad naar de bodem laat zakken is het raak. Er klapt een (blijkt later) flinke kabeljauw op. Hetzelfde geldt voor de rest die met pilkers en afhouders vissen.

Om circa 2.00 in de nacht is het hoog water. We hebben ongeveer 10 kabeljauwen gevangen en enkele koolvissen. Een succes gezien de korte tijd dat we gevist hebben!

We gaan om ongeveer 4 naar bed en hopen morgen weer een mooie dag te beleven (hopen op goed weer).

Dag 7 – woensdag

Vandaag behoorlijk uitgeslapen.

We varen uit met redelijk goed weer. Jammer genoeg slaat het weer snel om en wordt de zee erg onstuimig. Vandaag niets gevangen omdat we maar erg kort hebben gevist.

We hebben we de finale van de champions league gekeken in het plaatselijke cafe.

Dag 8 – donderdag

Vandaag om ongeveer 12.00 uitgevaren. We hebben vandaag niet heel veel gevangen maar wel mooie maten.

In ongeveer 5 uurtjes vissen hebben we 5 kabeljauwen gevangen.

Om ongeveer 5 uur liggen we weer in de haven. We gaan onze spullen inpakken want morgen vliegen we om 7.50 naar Bodo.

Vanaf Bodo weer naar Oslo en van Oslo naar Amsterdam.

Conclusie:

We zijn tevreden. We hebben heel veel gevangen. De omgeving was prachtig! Noorwegen is verslavend!

Willen we weer naar deze locatie ? Ja. Ik ga hier zeker nog eens naartoe. Maar dan ga ik slecht de helft van de week vissen en de andere helft besteden aan het verkennen van de Lofoten.

Vanuit het Noordelijke Andesnes is het mogelijk walvis safari's te doen. Er is een groot zee aquarium. Er zijn heel veel leuke plaatsjes. En die dingen zijn wij nu helaas niet aan toe gekomen.

De begeleiding op deze locatie viel best wel tegen. De eigenaar, Arnstein Larsen, heeft ons niet echt actief geholpen. Zelfs kennismaken was niet aan de orde. Echter lof voor de visgids Nigel. Hij heeft ons wel prima geholpen.

M.b.t. Zeevissen in noord Noorwegen wil ik ook heel graag nog een keer naar Soroya. Maar ook dat komt vast nog wel goed.

Heeft u zelf een leuk reisverslag ? Of mooie foto's ? stuur ze op zodat ik ze op de website kan plaatsen.

Stuur reacties / bijdragen aub naar jan@vakantienaarnoorwegen.nl

Groeten,

Jan (namens de rest)

Om terug te keren; overzicht reisverslagen

Of ga naar de startpagina