<<-- terug naar de vorige pagina

-->> alle info zeevissen noorwegen

Het verslag hieronder werd ons aangeboden door dhr H. Bot (en zijn team:-)

Malangen Brygger 2009 | verslag van onze visvakantie naar noordelijk Noorwegen

noorwegen vissen steiger

Na drie jaar in de omgeving van Trondheim te hebben gevist zijn we dit jaar naar het hoge noorden gegaan. We gaan net als andere jaren met het vliegtuig en we nemen zonder moeite onze eigen vis spullen mee. Alleen op de binnenlandse vlucht bij scandinavian airlines moeten we iets bij betalen voor de hengelkokers. Via Oslo landen we in de namiddag in Trømso waar onze huurauto al klaar staat. Vanwege Pinksteren zijn alle winkels dicht dus moeten we pompstations af om levensmiddelen in te slaan en uiteindelijk komen we na een rit van 2 uur door een prachtig landschap, aan in Malangen Brygger, een soort vakantie park waarvan diverse huisjes aan vissers worden verhuurd.
Het huisje is riant en van alle gemakken voorzien en omdat het op deze hoogte toch niet donker wordt besluiten we het nog even te gaan proberen. We worden door de enthousiaste gastheer wegwijs gemaakt met de boten, fileerruimte en dergelijke, alles is nieuw en piekfijn voor elkaar. Ook de boten zijn dik in orde. Al snel varen we uit om het in de omgeving van de haven nog even te proberen, en al snel komen de eerste vissen boven, het zijn voornamelijk flinke schelvissen en enkele gullen. Het is inmiddels 1.00 ’s nachts en tijd voor een borrel en een bed.

noorwegen fjord visboten steiger wal

Na een pot koffie en een ontbijtje de vispakken weer aan, het fjord is kalm en het is koud (3°c) voor begin juni. We proberen eerst de plek van gisteravond en al snel staan de hengels weer krom. Diverse gullen en schelvissen komen aan boord en ook enkele koolvissen kunnen de pilkers niet weerstaan.

noorwegen zeevissen mooie vangst

Geen grote vissen maar leuk om mee te beginnen.
Het meeste wordt echter gevangen aan de bijvangers die uit simpele witte veren bestaan waaraan we zelf grotere haken hebben bevestigd. Hier vingen we in de Trondheimfjord ook al heel goed en ook hier ging dit veel beter dan de gummimacks. Na twee uurtjes vissen stak er uit het niets een stevige wind op en ondanks het feit dat we tientallen kilometers van open zee af zaten werd het behoorlijk onstuimig. Het was nog een hele toer om zonder schade de smalle haven in te komen zonder op de rotsen te slaan. Het was inmiddels aangetrokken tot windkracht 7/8 en er werd overdag niet meer gevist. Pas ‘s avonds ging de wind weer wat liggen en konden we weer vissen.

kust zee noorwegen storm

Ook die avond vingen we weer goed en het viel op dat de vis grillig was, het ene moment ving je de een na de ander, dan weer een periode niets en net wanneer we dachten dat het tijd werd voor een andere plek kwam de een na de ander weer boven. Omdat we met twee boten waren en soms behoorlijk uit elkaar viste hielden we elkaar op de hoogt van de resultaten doormiddel van uit Nederland mee gebrachte mobilofoons met een bereik van 5/6 kilometer wat je heel veel telefoonkosten bespaart. Uiteindelijk toch nog lekker gevangen, morgen gaan we de monding van Aursfjord proberen, een zij arm van het Nordfjord waar wij aan zaten. Het Nordfjord is weer het verlengde van Malangen wat naar open zee gaat.
De dag begint met regen en natte sneeuw, ook dit kan in juni, en na een half uurtje varen gaan de hengels uit maar na een flitsende start blijft het rustig. De wind trekt wel weer aan en we besluiten om in de luwte van een steile rotswand te gaan vissen. Het is hier niet diep (5 meter) en we besluiten aasvis te vangen om s”avonds mee te gaan vissen. Met lichte hengels en haringtuigjes vullen de bakken al snel met kleine koolvis en ook opvallend veel kleine roodbaars kan de veertjes niet weerstaan.

grote vangsten vissen noorwegen

De stroming drijft ons echter steeds weer uit de kant en zodra het weer dieper wordt haken we wat grotere koolvissen en gullen,

koolvissen gullen noorwegen vissen

Soms twee of drie tegelijk.

lengen lommen vissen noorwegen

Zelfs lengen en lommen komen van geringe diepte omhoog. Later leverde de monding van Aursfjord welke zich langzaam vernauwd tot een rivier ons wel mooie gullen, lengen en lommen op.

lom zeevissen noorwegen tijdens visvakantie noord noorwegen

Die avond gevist met aasvis aan de pilker wat enkele mooie gullen opleverde, koolvissen van bovengemiddelde afmeting beginnen hier inmiddels heel gewoon te worden en tevreden gingen we ver na middernacht weer terug.

big cod norway fishing

Woensdag vingen we tijdens het vangen van aasvis zowaar ook een paar haringen en je kon aan alles merken dat er wat gaande was, er waren veel bruinvissen, opvallend veel meeuwen en de lokale vissers voeren uit. We vingen met de shad opvallend grove koolvis en we vingen ze soms vlak onder de boot, de plaats deed er niet meer toe je ving ze overal. Die avond werd het ons duidelijk dat grote scholen haring het fjord binnen waren gezwommen en als je het geluk had in zo een school te belanden borrelde het werkelijk van de vis om je heen. Grote vis joeg de haring naar de oppervlakte waar ze weer door meeuwen bejaagd werden zodat wij goed konden zien waar we moesten zijn en als je daar je pilker liet zakken en weer op draaide zaten je dreggen of haken vol met gespietste haring zo dicht zwommen ze op elkaar. Als je dat weer liet zakken was je pilker onweerstaanbaar voor de jagende gul en koolvis. Dit leverde ons een stel prachtige koolvissen op voor in de pan, de rest ging terug, het nadeel van het reizen met het vliegtuig.

vistrip noorwegen goede vangst

De donderdag was een gekkenhuis, overal in het fjord zwommen grote scholen jagende koolvissen van tussen de 5 en 10 pond en als je twee of drie van die jongens aan je tuig had hangen betekende dat een behoorlijke strijd. Het ging echter nog beter met de shad want die werd door de echte grote jongens gegrepen wat ons echte topvissen op leverde. Tientallen koolvissen van 10 tot 15 pond met een uitschieter van 22 pond en diverse dikke gullen hielden ons
tot diep in de nacht op het water. Het blijft wonderlijk dat het niet echt donker wordt dus blijf je maar door vissen.

middernachtzon noorwegen tijdens vissen fjord

Vrijdag alweer onze laatste dag en ook deze dag de hele dag door overal in het fjord prachtige vangsten, gewoon even opletten waar de meeuwen aan het jagen waren, de dieptemeter en fishfinder waren overbodig die dag. Mooi rustig weer en vlak water, kortom een topdag.

Een mooie afsluiter van een prachtige visweek, met vis die ondanks dat we ver van open zee zaten (meestal rustig water) van een behoorlijk formaat was en in enorme hoeveelheden, Malangen Brygger, een aanrader.

Henry Bot (per email)

visvakantie noord noorwegen vangsten laatste

naschrift webmaster;

Op de foto's hier boven zijn de mooie (laatste) exemplaren van deze visvakantie te zien. Het is duidelijk dat hier erg mooie koolvissen rondzwemmen. Maar ook kabeljauw komt in dit gebied rijkelijk voor. Opvallend is het verschil tussen regio Lofoten en de meer noordelijke streken;

Doorgaans worden de grotere kabeljauwen na april (paaitijd kabeljauw lofoten) vaker noordelijker gevangen. Nabij de Lofoten is er dan overigens wel grote koolvis te vangen (ook bij de lofoten). Gaat u naar de Lofoten en wilt u grote kabeljauw vangen ? Ga dan bij voorkeur vroeger dan mei. Maart en april zijn geschikte maanden. Het is er dan we behoorlijk koud.

-->> nog veel meer lezen over het vissen in Noorwegen ? > tips & info zeevissen noorwegen